به گزارش صدای بورس ، بهرام پارسایی با اشاره به گذشت ۵ دهه حمایت انحصاری و ایجاد بازار غیررقابتی به خانه ملت گفت: زمانی که ساماندهی بازار، ایجاد فضای رقابتی و کاهش تعرفههای واردات مطرح میشد خودروسازان اعلام میکردند با این اقدامات تولید داخل مورد هدف قرار میگیرد. در شرایط کنونی نیز اعلام میکنند با کمبود قطعه برای تولید مواجه شدهاند و امکان تولید ندارند.
وی با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی محصول داخل نبوده و قطعات آن وارداتی است، ادامه داد: اگر خودروسازان برای تولید از ارز با نرخ آزاد استفاده میکردند این امکان وجود داشت تا اعلام کنند هزینه تمام شده بالاتر از قیمت فعلی محصولات است. محصولات خودروسازان در مقایسه با هر خودروساز با کیفیت، خدمات و امکانات بالاتر گرانتر به فروش میرسند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در گذشته گزارشهایی در خصوص وجود مافیای خرید قطعه از قطعه سازان و فروش چندین برابری آن به خودروسازان دریافت کردهایم، افزود: اگر محصولات تولیدی خودرو گران تولید میشود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد.
پارسایی ادامه داد: با وجود این حجم از حمایتهای مادی، معنوی و رانت گونهای که از صنعت خودرو انجام و فضای غیر رقابتی که در اختیار آنها قرار گرفته میشود اگر مجددا اعلام میکنند قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمتهای فروش است باید این خودروسازیها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.
به گفته وی خودروسازها با وجود اینکه تنها خودروسازان دنیا هستند که محصول را پیش فروش میکنند، ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند و مشکل اساسی این صنعت به نحوه مدیریت و حمایتهای سالیان اخیر بر میگردد و سایر صنایع فدای خودروسازی شدهاند.
نظر شما